Bajkoterapia to metoda terapeutyczna, która coraz bardziej zyskuje na popularności.

Dodatkowo na korzyść działa jej łatwa dostępność, czy coraz szerszy wybór pozycji dla terapeutów, nauczycieli i rodziców. Bajkoterapia szczególnie polecana jest dla młodszych dzieci, zwłaszcza w wieku przedszkolnym, które nie zawsze są gotowe na otwartą rozmowę o swoich trudnościach czy problemach.

Jakie są rodzaje bajek terapeutycznych?

Zakres stosowania bajek terapeutycznych jest naprawdę bardzo szeroki. Żeby przybliżyć szerzej to zagadnienie warto przyjrzeć się najpierw ich rodzajom.

Bajki psychoedukacyjne – szeroko dostępne na rynku wydawniczym. Celem tych bajek jest głównie przekazywanie dzieciom przydatnych treści w zakresie rozwoju emocjonalno-społecznego. Bajki pomagają edukować dzieciaki o naturze emocji, ich specyfice, przydatnych sposobach radzenia sobie czy pożądanych zachowaniach społecznych.

Bajki relaksacyjne – jak sama nazwa wskazuje ten rodzaj bajek ma wesprzeć dziecko w samoregulacji. Najczęściej dzieje się to za pomocą wizualizacji, która pomaga dziecku wejść w stan odprężenia czy wyciszenia.

Bajki psychoterapeutyczne – również wspierają dzieci w sferze emocjonalnej, ale działają już na wyższym poziomie. Celem nie jest już psychoedukacja, a bardziej takie wsparcie dziecka, które pomoże na nieświadomym poziomie zidentyfikować i przepracować napotykane trudności. Takie bajki są dużo bardziej spersonalizowane i wymagają szerszej znajomości specyfiki trudności danego dziecka.

Jak działa bajkoterapia?

Dobrze dobrana bajkoterapia może być skuteczna z wielu powodów. Poniżej znajdziecie krótki opis najważniejszych korzyści:

Nie tylko ja tak mam.
Bajkoterapia pomaga normalizować trudne emocje. Pokazuje, że są one czymś normalnym. Identyfikacja z bohaterem może pomóc lepiej rozumieć swoje uczucia i dać ukojenie, że nie tylko dziecku towarzyszą trudne emocje.

Czuję się bezpiecznie.
Dzieci nie zawsze są gotowe na bezpośrednią rozmowę. Bajkoterapia nie wymusza na dziecku mówienia o swoich trudnościach wprost. Pozwala za to na powolne oswajanie z emocjami krok po kroczku, we własnym tempie.

Inni sobie radzą, więc ja też mogę.
Bohaterowie w bajce doświadczają trudności, ale są w stanie je pokonać, co oswaja małego czytelnika ze skutecznymi sposobami radzenia sobie.

I na koniec – pamiętajcie, że bajka to tylko narzędzie wspierające. Sama lektura nie oznacza, że dziecko pozbędzie się trudności. Identyfikacja z bohaterem ma mu tylko pomóc lepiej rozumieć swoje uczucia, dać ukojenie i podpowiedzieć rozwiązanie.

Ale najważniejsza w radzeniu sobie ze strachem i lękiem u dzieci jest oczywiście rozumiejąca i wspierająca postawa rodzica czy opiekuna.

To, co? Sięgacie dziś razem po bajkę? 🙂

fot. Mael Balland, unsplash.com